söndag 18 maj 2008

Min nya kompis

När man tittar på bilderna till förra inlägget så är det svårt att tro att det bara är en vecka sedan vi badade och hade picknick i gröngräset. Den här helgen har temperaturen i stället närmat sig nollstrecket och det var fleece som gällde under regnstället vid uteleken på förmiddagen.

Å andra sidan gör ruskvädret det helt okej för mig att stanna inne och leka med min nya kompis Symaskinen! Jag har länge gått och klurat på saker jag vill göra, handlat på mig lite fina tyger och stuvbitar på loppis och andra ställen. Tröskeln har dock varit för hög för mig för att nå fram till själva skapandet men så äntligen har jag kravlat mig över! 

Och det är så kul!

Det har blivit ett par små handväskor - en till mig och en till tjejerna:



Lillebror har också fått sig ett par nya byxor, sydda av en gammal älsklingspyjamaströja:



Idén till de här byxorna kommer ifrån Amanda som har den fantastiska bloggen SouleMama och som gett ut boken The Creative Family. Babybyxans nederkant är t-shirtens nederkant och byxans yttersida är t-shirtens sida. Minimalt att sy, superlätt och det blir perfekta små mysbyxor! Man känner sig som värsta sömmerskan...

12 kommentarer:

Solsjö - Under en vind sa...

Vad kul att du tagit dig tid att sy lite!! Söta saker! Jag har också umgåtts med symaskinen under gårdagen..det blev en gardin och en vimpelgirlang....Nu skulle jag behöva måla men har fastnat här hela kvällen....

Ha det gott, kram!

hem ljuva hem- helena sa...

Kul (och modigt) av dig att ge sig på symaskinen! Snygga väskor med coolt tyg!!

Jes/Vita villa vila sa...

Hej tjejen!
Hoppas allt är bra med dig & de små! Det var ett tag sedan jag var här på bloggen ser jag - härligt - många nya sköna inlägg att ta igen!

Önskar dig en jättefin vecka!

Kram Jes ♥

Jes/Vita villa vila sa...

Glömde ju säga:

-Vilka fina saker du sytt!
Urläckert!

Jes

Levasomjag sa...

Åh så snygga väskor!!!
Första gången här, men inte den sista
kramar Malin

Anonym sa...

Fint!

faster atta sa...

Så härliga byxor!! Väskorna blev oxå jättefina, men att sy byxor av en tröja var fiffigt... ti-hi..

Beas sa...

Vilka fina, jag har precis sytt klart min allra, allra första väska och det var superkul! :-)

Härligt tyg!

Kram Bea

Anonym sa...

Fick precis senaste numret av Allt och Handarbete. Där fanns beskrivningen på en bra shoppingväska. Kanske kan jag sy en sådan en dag, eller två. Dagar alltså...
För visst tar det tid att sy, även om det är nåt så enkelt som en väska.
När jag ser dina fina väskor blir jag i alla fall mer inspirerad.

Helen sa...

Söta väskor.

Trollmor sa...

Du och din nya kompis var ju ett förträffligt team :-)
Väskorna var söta och byxorna fiffiga.
Kan inte komma ifrån en kommentar svärfar sa just när jag och M träffats: - Va, syr hon inte?!
Gissa om jag har fått höra den ;-)
Vilka härliga bilder i inlägget här nedan, andas sommar och sol.
Kramar

Tingeltangel sa...

Det låter enkelt när du beskriver det. Men jag är inte så säker på att det skulle gå lika bra om jag körde symaskinen. Vilka härliga utebilder du visade i förra inlägget.